Toby Fox to twórca jednej z najpopularniejszych gier Indie jaka kiedykolwiek powstała – Undertale. Toby niemalże samodzielnie zajął się całym procesem twórczym gry. Sam programował, tworzył grafiki, pisał scenariusz oraz skomponował kultową dziś ścieżkę dźwiękową do gry. Jaka jest historia sukcesu Toby’ego Foxa? Co sprawiło, że jego gra osiągnęła tak ogromny sukces?

pies z undertale

 

Toby Fox – początki twórczości

Jednym z pierwszych projektów Toby’ego Foxa był ROM hack z roku 2008 do gry EarthBound. To tutaj właśnie po raz pierwszy pojawiła się Megalovania – jeden z najpopularniejszych utworów twórcy. Dziś, na platformie youtube odsłuchany został prawie 100 milionów razy, a wśród fanów gier i nie tylko, ciężko znaleźć osobę która, by go nigdy nie słyszała.

W 2009 roku Toby Fox został zaproszony do projektu interaktywnego komiksu autorstwa Andrew Hussie’go pod tytułem Homestuck. Toby został zauważony dzięki coverom jakie publikował na forum MS Paint Adventures poświęconemu twórczości właśnie Andrew Hussie’go. W komiksie pojawiły się dziesiątki utworów skomponowanych przez Tobyego, m.in po raz kolejny mogliśmy usłyszeć Megalovanię – tym razem w nieco innej formie. Toby nie próżnował i cały czas się rozwijał biorąc udział w coraz to kolejnych projektach, aż pewnego dnia zdecydował, że chce stworzyć swoją własną grę.

Undertale 

Pierwsze szkice postaci i pomysły na grę pojawiły się w zeszycie Toby’ego już podczas nauki w szkole wyższej. Toby Fox doświadczenie w game devie zdobywał w bardzo młodym wieku, tworząc małe projekty w RPG Makerze 2000 wraz ze swoimi braćmi oraz trochę później przy wcześniej wspomnianym ROM hacku do EarthBounda. Toby chciał utrzymać zespół tworzący grę tak małym jak tylko się da. Sam programował, pisał scenariusz i komponował. Tworzył również większość grafik, w charakterystycznym retro pixel artowym stylu, przy których pomagała mu jego przyjaciółka – Temmy Chang. 

Toby Fox tworząc Undertale chciał stworzyć grę RPG inną niż pozostałe. Grę gdzie jedną z opcji jest wdanie się w dialog z przeciwnikiem, zaprzyjaźnienie się z nim – zamiast monotonnej i standardowej potyczki. Chciał, aby każdy przeciwnik miał swój własny indywidualny styl oraz charakter. Toby Fox twierdził, że w standardowych grach RPG powtarzany jest jeden schemat:

Oni atakują ciebie, leczysz się, atakujesz, umierają. Nie ma w tym żadnego większego znaczenia. 

Toby’emu udało się osiągnąć swój cel, a gracze pokochali jego niestandardową wizję rozgrywki. Gra została wydana w 2015 roku i sprzedana w ponad milionie kopii, stając się jedną z najbardziej znanych gier niezależnych na świecie. 

Deltarune

30 października 2018 roku, Toby Fox poinformował swoich fanów, że w przeciągu 24 godzin na twitterze pojawi się ważna informacja. Wtedy właśnie ukazał się pierwszy chapter gry Deltarune udostępniony całkowicie za darmo. Toby przyznał, że pracę nad grą zaczął już w 2012 roku i to właśnie z Deltarune narodził się pomysł na Undertale. Toby zapowiedział, że zamierza rozpocząć pracę nad kolejnymi chapterami, jednak nie podał daty premiery, poprosił tylko swoich fanów o cierpliwość. Drugi chapter ukazał się 17 września 2021 roku i również został udostępniony całkowicie za darmo. Daty premiery kolejnych części nie znamy. Wiemy, że mają ukazać się jeszcze 3 – tym razem płatne. Gameplay oraz oprawa graficzna w Deltarune utrzymane zostały w stylistyce Undertale. Tak jak w pierwszej grze Toby’ego – tak tu, możliwe jest przejście gry w 100% pacyfistyczny sposób. Bez wątpienia jest to obowiązkowa pozycja dla fanów Undertale.

Toby Fox i jego najnowsze projekty

Toby Fox w ostatnich latach stał się prawdziwym game developerskim celebrytą. Był zapraszany do wielu projektów jako kompozytor. Gościnnie komponował muzykę do takich gier jak: Super Smash Bros Ultimate czy Pokemon Sword and Shield, a w 2022 roku był odpowiedzialny za soundtrack do gry Pokemon Scarlet and Violet.  Toby Fox swoją twórczością podbił świat gier komputerowych. Jest to świetny game developer, a prawdopodobnie jeszcze lepszy kompozytor. Liczymy na to, że kolejne projekty Toby’ego pojawią się jak najszybciej i będą jeszcze lepsze od poprzednich!


Autor: Patryk Kipiela