Undertale – tutaj nikt nie musi umierać
Undertale podczas swojej premiery w 2015 zostało opisane słowami: Przyjazne RPG, gdzie nikt nie musi umierać!. Od tego czasu sprzedano ponad milion kopii, a sama gra stała się symbolem inteligentnego tworzenia świata i zaskakującego storytellingu.
Twórca Undertale – Toby Fox
Zacznijmy od postaci kluczowej jaką jest Toby Fox. Toby niemalże samodzielnie stworzył Undertale. Sam zajął się programowaniem, komponowaniem ścieżki dźwiękowej, scenariuszem oraz przygotowaniem większości grafik. Już w szkole, w notatniku Tobyego pojawiały się pierwsze pomysły na grę oraz szkice postaci. Niezwykłą oryginalność gry, inteligentny storytelling oraz kultową już dla świata gier ścieżkę dźwiękową zawdzięczamy geniuszowi oraz kreatywności Tobyego Foxa.
Świat w Undertale
W Undertalu wcielamy się w postać dziecka. Wpada ono do podziemnego świata, gdzie znajdziemy pełno mrożących krew w żyłach przeciwników. Tylko, że to nie do końca prawda… Undartale jest satyrą typowej gry i zamiast bezmózgich przeciwników, w podziemiach znajdujemy przeciwników myślących, wrażliwych, mających marzenia oraz swoje słabości. W tym miejscu pojawia się pytanie, którego zbyt często w świecie gier nie zadajemy: zabić czy nie zabić?
Zabić czy nie zabić?
Potyczka z przeciwnikami również bardzo się różni od tych jakie normalnie spotykamy w grach. Przeciwnicy wdają się z nami w konwersacje. Podczas walki zarysowuje się ich charakter. Gracz każdą walkę może rozwiązać na dwa sposoby. Zabić przeciwnika, tak jakby to zrobił w każdej innej grze tego typu lub spróbować zrozumieć swojego wroga i się z nim zaprzyjaźnić. To jak będziemy traktować naszych przeciwników będzie miało wpływ na dalszy przebieg gry i los podziemi.
Twoje decyzje mają konsekwencję
W zależności od tego jak zdecydujemy się przejść grę, możemy uzyskać różne zakończenia. Nie są to jednak standardowe neutralne, dobre i złe zakończenie podsumowujące twoje decyzje. Twoje decyzje mają natomiast wpływ na świat w grze.
Genocide run
Jeśli podczas przechodzenia gry zabiłeś każdego przeciwnika jaki stanął na twojej drodze – nie będziesz wstanie rozpocząć gry od nowa. Gracz jest zmuszony patrzeć się na czarny ekran, aż do momentu gdy na ekranie pojawi się pierwszy człowiek. Postać zaproponuje wykupienie twojej duszy w zamian za naprawienie gry i możliwość ponownego grania. Po uzyskania tego zakończenia, gracz już nigdy nie będzie wstanie uzyskać prawdziwie dobrego zakończenia.
Pacyfist run
Prawdziwie dobre zakończeniu możemy uzyskać jedynie oszczędzając i zaprzyjaźniając się z każdym napotkanym przeciwnikiem na naszej drodze. Nie jest to jednak oczywisty sposób na przechodzenie gry. Zaprzyjaźnienie się z przeciwnikiem w wielu przypadkach jest znacznie trudniejsze niż pokonanie go. Wiele razy tym sposobem gracz będzie narażony na utratę zdrowia czy nawet śmierć. Przeciwnicy po latach walk z graczami są uprzedzeni do ludzi i i bardzo ciężko będzie ich przekonać o naszej niewinności.
Autor: Patryk Kipiela