Godot – najszybciej rozwijający się silnik na rynku game devu
Godot jest silnikiem do tworzenia gier 2d oraz 3d, który w ostatnich latach coraz częściej zestawia się obok takich gigantów jak Unreal Engine, czy Unity. Co sprawia, że Godot tak szybko zyskuje na popularności, jakie są jego największe plusy?
Licencja Open-source
Godot jest przede wszystkim silnikiem open-source, co oznacza, że jest w 100% darmowy. Dzięki licencji open-source mamy dostęp do wszystkich funkcjonalności silnika. Dostęp do kodu źródłowego ma każdy, przez co rozwój Godota jest bardzo dynamiczny. Projekty które stworzymy w Godocie są w pełni nasze i nie musimy się martwić licencjami i opłatami w razie chęci komercyjnego udostępniania naszych projektów.
Edytor oparty na węzłach
Węzły, czyli nodsy to bloczki w edytorze przechowujące informacje o konkretnych elementach naszego projektu. Architektura oparta o węzły sprawia, że nasze projekty są bardzo przejrzyste i proste w budowie. Gdy już poznamy podstawowe zasady działania węzłów dalsze poznawanie nowych funkcjonalności staję się przyjemnością. Jest to bardzo elastyczny system, który pozwala na łączenie narzędzi 2D z 3D oraz elementów GUI. Węzły to często główny powód dla którego początkujący game developerzy wybierają właśnie Godota.
GDScript jest intuicyjny
GDScirpt jest językiem inspirowanym Pythonem i używanym do programowania w Godocie. Zaprojektowano go od podstaw, tak aby jak najlepiej współpracował z edytorem oraz silnikiem. Jeśli jesteś początkującym game developerem i dopiero uczysz się jak tworzyć gry, oraz jak programować – GdScript będzie idealnym wyborem. Gdy już poznasz GDScript praca w Godocie staje się bardzo szybka i intuicyjna. Wszystko ze sobą współgra, a użytkownik ograniczony jest tylko przez własną wyobraźnię. Jeżeli jednak jesteś fanem C++, w Godocie możesz bez problemu użyć właśnie tego języka.
Godot świetnie radzi sobie w grach 2D
Godot jest idealnym narzędziem, jeśli chcemy tworzyć gry 2D. Większość Game developerów korzystających z silnika zajmuje się tworzeniem gier w 2D. Możliwości w tym obszarze jest wiele, a wszelkie dostępne funkcjonalności są bardzo rozwinięte, dokładnie testowane i przede wszystkim intuicyjne. Jeśli chcesz robić gry 2D – Godot sprawdzi się idealnie.
Godot – Podsumowanie
Godot jest intuicyjnym i przemyślanym narzędziem do tworzenia gier. Dzięki licencji open-source silnik rozwija się niezwykle szybko, a GDScript oraz architektura oparta o węzły sprawiają, że korzystanie z Godota jest zrozumiałe i przejrzyste. Silnik jednak ma swoje wady. Społeczność w jego przypadku jest znacznie mniejsza i mniej aktywna, niż u takich gigantów jak Unreal Engine czy Unity. Godot nie jest również przygotowany na duże projekty 3D – ma się to jednak zmieniać w niedalekiej przyszłości.
Autor: Patryk Kipiela