Godot jest silnikiem do tworzenia gier 2d oraz 3d, który w ostatnich latach coraz częściej zestawia się obok takich gigantów jak Unreal Engine, czy Unity. Co sprawia, że Godot tak szybko zyskuje na popularności, jakie są jego największe plusy?

godot

 

Licencja Open-source

Godot jest przede wszystkim silnikiem open-source, co oznacza, że jest w 100% darmowy. Dzięki licencji open-source mamy dostęp do wszystkich funkcjonalności silnika. Dostęp do kodu źródłowego ma każdy, przez co rozwój Godota jest bardzo dynamiczny. Projekty które stworzymy w Godocie są w pełni nasze i nie musimy się martwić licencjami i opłatami w razie chęci komercyjnego udostępniania naszych projektów.

Edytor oparty na węzłach

Węzły, czyli nodsy to bloczki w edytorze przechowujące informacje o konkretnych elementach naszego projektu. Architektura oparta o węzły sprawia, że nasze projekty są bardzo przejrzyste i proste w budowie. Gdy już poznamy podstawowe zasady działania węzłów dalsze poznawanie nowych funkcjonalności staję się przyjemnością. Jest to bardzo elastyczny system, który pozwala na łączenie narzędzi 2D z 3D oraz elementów GUI. Węzły to często główny powód dla którego początkujący game developerzy wybierają właśnie Godota.

GDScript jest intuicyjny

GDScirpt jest językiem inspirowanym Pythonem i używanym do programowania w Godocie. Zaprojektowano go od podstaw, tak aby jak najlepiej współpracował z edytorem oraz silnikiem. Jeśli jesteś początkującym game developerem i dopiero uczysz się jak tworzyć gry, oraz jak programować – GdScript będzie idealnym wyborem. Gdy już poznasz GDScript praca w Godocie staje się bardzo szybka i intuicyjna. Wszystko ze sobą współgra, a użytkownik ograniczony jest tylko przez własną wyobraźnię. Jeżeli jednak jesteś fanem C++, w Godocie możesz bez problemu użyć właśnie tego języka.

Godot świetnie radzi sobie w grach 2D

Godot jest idealnym narzędziem, jeśli chcemy tworzyć gry 2D. Większość Game developerów korzystających z silnika zajmuje się tworzeniem gier w 2D. Możliwości w tym obszarze jest wiele, a wszelkie dostępne funkcjonalności są bardzo rozwinięte, dokładnie testowane i przede wszystkim intuicyjne. Jeśli chcesz robić gry 2D – Godot sprawdzi się idealnie.

Godot – Podsumowanie

Godot jest intuicyjnym i przemyślanym narzędziem do tworzenia gier. Dzięki licencji open-source silnik rozwija się niezwykle szybko, a GDScript oraz architektura oparta o węzły sprawiają, że korzystanie z Godota jest zrozumiałe i przejrzyste. Silnik jednak ma swoje wady. Społeczność w jego przypadku jest znacznie mniejsza i mniej aktywna, niż u takich gigantów jak Unreal Engine czy Unity. Godot nie jest również przygotowany na duże projekty 3D – ma się to jednak zmieniać w niedalekiej przyszłości.


Autor: Patryk Kipiela