Grafika w grach jest nieodłączną częścią każdego projektu. Przyciągająca oko grafika zwieńcza cały proces game devu i pozwala Twojej grze na wyróżnienie się na zatłoczonym rynku. Dzięki odpowiedniej grafice, spójnej z gameplayem, gra może być znacznie bardziej wciągająca i przyjemniejsza dla graczy. W tym poradniku dowiesz jak tworzyć grafikę do gier, od czego zacząć oraz poznasz kilka przydatnych programów do tworzenia grafiki do gier.

tworzenie grafiki do gier

Czym charakteryzuje się grafika 2D w grach

W grafice 2D istnieją tylko dwa wymiary. Są one zwykle określane jako X i Y, gdzie X odnosi się do ruchu poziomego, a Y do ruchu pionowego. W powszechnej opinii przyjmuje się, że grafika 2D jest prostsza w tworzeniu od grafiki 3D. Jest to po części prawdziwe. Trzeba jednak zaznaczyć, że wyróżniamy wiele różnych stylów grafiki 2D, które znacząco różnią się od siebie wyglądem oraz poziomem trudności tworzenia. 

Przykładowe style grafiki 2D to: pixel art, flat design czy digital painting. Pod uwagę należy również wziąć w jakiej perspektywie chcemy tworzyć grafikę. 2D to nie tylko portrety z perspektywy frontalnej, czy widok od boku. Ciekawym rozwiązaniem jest również perspektywa top-down, czy rzut izometryczny, mający na celu imitować obraz w trójwymiarze. Tworzenie grafiki do gier w 2D, w ostatnich latach stało się bardzo popularne w przypadku gier Indie.

Tworzenie grafiki do gier 2D

Pierwszym krokiem jest wybranie stylu w jakim chcesz tworzyć. To na co się zdecydujesz w dużej mierze będzie determinować proces twórczy i program w jakim będziesz przygotowywał swoje grafiki. Jeśli zdecydujesz się na tworzenie pixel artu – pracować będziesz na poziomie pojedynczych pixeli i na bardzo niskich rozdzielczościach rzędu kilkudziesięciu lub kilkuset pixeli szerokości i wysokości. Kolejnym ciekawym stylem jest digital painting. Jest to styl, który bardzo mocno przypomina tradycyjne rysowanie, jednak grafika przygotowywana jest cyfrowo. Niektórzy idą o krok dalej (lub o krok wstecz) i grafikę w tym stylu przygotowują na kartce papieru, dopiero później skanują swoje prace i ostatnie detale dopracowują na komputerze. W taki sposób została stworzona m.in grafika do gry Hollow Knight. Flat design to proste, geometryczne kształty. Styl ten ma być lekki i przyjemny w odbiorze. Jest często stosowany w grach mobilnych. Jednym z popularniejszych przykładów w sylu flat deisgn jest Dumb Ways to Die.

Programy do tworzenia grafiki 2D – w czym tworzyć grafikę do gier?

Wybór programów do tworzenia grafiki 2D jest ogromny. Wybierać możemy pomiędzy programami do grafiki rastrowej, wektorowej, czy dedykowanymi do tworzenia grafiki do gier. To jaki program wybierzesz powinno być poprzedzone odpowiednim researchem oraz dopasowane do Twoich potrzeb. Lista najlepszych programów do tworzenia grafiki dwuwymiarowej:

  • Gimp – program do grafiki rastrowej
  • Photoshop – program do grafiki rastrowej
  • Corel – program do grafiki wektorowej
  • Krita – program do digital paintingu
  • Procreate – program do digital paintingu dedykowany na IPady
  • Aseprite – program do pixel artu

programy do tworzenia grafiki 2D - Krita

Program graficzny do digital paintingu – Krita

Jak tworzyć grafikę do gier 3D?

Tworzenie modeli 3D do gier może wydawać się znacznie bardziej wymagającym zadaniem niż tworzenie grafiki 2D. Wszystko jednak zależy od stylu jaki wybierzemy i poziomu szczegółowości do jakiego dążymy. Pierwszym krokiem w tworzeniu grafiki 3D będzie modelowanie. Aktualnie bezapelacyjnym liderem wśród programów do modelowania 3D jest darmowy program Blender. 

Tworzenie modeli do gier należy zacząć od stworzenia koncepcji w 2D – szkic na kartce papieru lub w dowolnym programie komputerowym. Następnie nasz szkic możemy zacząć przenosić do wybranego programu do modelowania 3D. Zaczynamy od szkieletu i z czasem dokładamy coraz to więcej szczegółów, aż nasz model zacznie przypominać wcześniej ustalony concept. Jeśli model ma zbyt skomplikowaną siatkę, powinniśmy postarać się ją uprościć, ponieważ zbyt szczegółowa siatka znacznie obciąża nasz komputer. 

Stworzyliśmy nasz model. Nie jest to jednak koniec naszego procesu tworzenia grafiki do gry 3D. Kolejnym etapem jest tworzenie tekstur. Aby tworzenie tekstur było prostsze, dobrą praktyką jest rozcięcie naszego modelu tak, żeby możliwe było pokazanie go na płaskiej płaszczyźnie. Następnie możemy zacząć teksturowanie. Wykorzystać możemy gotowe materiały lub własnoręcznie pomalować nasz obiekt.

Więcej o tym jak tworzyć grafikę do gier 3D opisaliśmy w naszym poradniku do Blendera.

Tworzenie elementów UI w grach

Projektując interfejs użytkownika dla swojej gry najważniejsze jest kierowanie się poprawnymi zasadami UX (ang. User Experience) oraz Architektury Informacji. Nie bój się korzystać z gotowych rozwiązań, inspiruj się innymi grami i stosuj się do wymienionych zasad: 

  • Nieinwazyjny – interfejs nie powinien przeszkadzać w rozgrywce, ma być pomocny i nie może odciągać uwagi gracza od rozgrywki.
  • Zawsze na miejscu – jeśli tylko gracz potrzebuje skorzystać z któregoś elementu UI – ten powinien być dla niego dostępny i łatwo wyszukiwalny.
  • Spójny z koncepcją gry – interfejs musi być dopełnieniem gry, powinien być tworzony na podstawie koncepcji w jakiej przedstawiona jest gra.
  • Transparentny – UI musi być czytelne, graczowi powinien wystarczyć ułamek sekundy, żeby odczytać z niego najważniejsze informacje.

Podsumowanie

Tworzenie grafiki do gier to niezwykle obszerny temat, a trudność procesu twórczego zmienia się wraz ze stylem w jakim tworzymy. Jest to jednak nieunikniony element game devu. Wiedzę o tworzeniu grafiki do gier posiadać powinien każdy solo Indie Developer, a nawet jeśli tworzymy grę w mniejszym lub większym zespole – jest to wiedza, która znacznie usprawni komunikację. Mam nadzieję, że po tym poradniku wiesz, czym jest tworzenie grafiki do gier 2D oraz jak tworzyć grafikę do gier 3D. Pamiętaj jednak, że teoria nie wystarczy, a to praktyka czyni mistrza.


Autor: Patryk Kipiela