Gry komputerowe przeszły bardzo długą drogę jeśli chodzi o aspekty wizualne. Od prymitywnych grafik zbudowanych z pięciu pixeli na krzyż, przez kanciaste modele 3D, aż po fotorealistyczne arcydzieła, na które składają się setki tysięcy wielokątów. Grafika trójwymiarowa to niezwykle fascynujący kunszt, którego opanowanie w zadowalającym stopniu może zająć tygodnie, jeśli nie miesiące. W tym artykule dowiecie się jak najefektywniej rozpocząć swoją przygodę z trójwymiarowymi assetami oraz jak rozpocząć tworzenie modeli do gier. Używać będziemy darmowego programu Blender.

Model 3D Blender

Czym jest Blender?

Blender to, przede wszystkim, narzędzie do tworzenia, edycji i importu modeli trójwymiarowych. Na tych funkcjach Blendera będziemy skupiać się przede wszystkim podczas tworzenia assetów do gier. Musimy jednak wspomnieć, że program ten posiada znacznie więcej interesujących opcji – pozwala on na tworzenie animacji od podstaw, wraz z etapem postprodukcji. Co to oznacza? Oprócz samego tworzenia modeli, Blender pozwoli nam także na tworzenie animacji, dodawanie efektów cząsteczkowych, czy shaderów. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by dla swojej gry przygotować od zera animowany zwiastun. To, jednak, historia na inny materiał.

Dlaczego Blender?

Po pobraniu, instalacji oraz otwarciu Blendera zapewne od razu nasunie Ci się pytanie: “No dobra, co się tutaj w ogóle dzieje?” Na pierwszy rzut oka, Blender może wydać się skomplikowany i nieintuicyjny – nie musisz się jednak martwić: jeśli nie miałeś wcześniej styczności z modelowaniem 3D, będzie to cechą wspólną wszystkich tego typu programów. Mnogość funkcji i skrótów klawiszowych może wydać się przytłaczająca. Dlaczego więc w ogóle zaczynamy od Blendera? Trzy powody – jest całkowicie darmowy, nie jest taki straszny jak się go maluje oraz ma niezwykle rozbudowaną i pomocną społeczność. I to właśnie community będzie naszym głównym narzędziem w nauce modelowania w Blenderze.

Blender posiada masę poradników i kursów dostępnych za darmo w sieci. Czy to dotyczących konkretnych zagadnień i pojedynczych funkcji, czy ogólnych tutoriali dla początkujących. Ten drugi typ, zazwyczaj z dołączonymi do nich podstawowymi ćwiczeniami, stanowi idealny początek dla każdego grafika 3D. Ale jak korzystać z poradników skutecznie? 

Modelowanie 3D i Blender – jak zacząć?

Na początek – staraj unikać się podążania za poradnikami krok w krok. O wiele więcej nauczysz się, gdy usiądziesz do Blendera po kompletnym obejrzeniu poradnika, wracając do niego jedynie w przypadku, gdy jest to konieczne.

O wiele łatwiej jest uczyć się modelowania, gdy uczynisz tworzony przez Ciebie model “własnym”. Co mamy przez to na myśli? Załóżmy, że śledzisz kurs, który uczy Cię modelowania drzew. Nie podążaj bezwiednie za poleceniami kursu – baw się kształtem, rozmiarem, funkcjami. Jeśli tylko będziesz często zapisywać postęp w pliku, zwyczajna zabawa funkcjami naprawdę może zdziałać cuda.

Warto dodać, że niezwykle istotnym elementem modelingu 3D są zdjęcia referencyjne. Bardzo ciężko jest przelać pomysł z naszej głowy bezpośrednio do trójwymiarowego workspace’u Blendera. Potrzebujemy jakiegoś planu – szkicu, zdjęcia obiektu, który chcemy odtworzyć, czegokolwiek. Pozwoli nam to zachować proporcje podczas modelowania i nadać naszej pracy odpowiedniego rytmu.

Modelowanie w blenderze, czyli jak tworzyć grafikę do gier 3D?

Wszystkie powyższe porady zdecydowanie pozwolą wam na skuteczne rozpoczęcie swojej przygody z Blenderem. Ale jak w zasadzie wygląda praca nad trójwymiarowym modelem?

Pierwszym niezwykle istotnym etapem jest preprodukcja – składa się ona na research oraz przygotowanie wszelkich materiałów potrzebnych do rozpoczęcia prac. Musimy sobie także na początku odpowiedzieć na kilka pytań. Co w ogóle chcemy wymodelować? Będzie to jakaś postać, element otoczenia, przedmiot? Faza planowania jest równie istotna co rzeźbienie, nie możemy więc zapomnieć o przygotowaniu zdjęć referencyjnych czy szkiców.

Następnie możemy zacząć już właściwy proces twórczy. Odpalamy blendera i zabieramy się do pracy. Niemal każdy model trójwymiarowy zaczyna dość niepozornie – od jednego z domyślnych meshy jakie możemy znaleźć w zasobach blendera, takich jak kula, sześcian, czy płaski wielokąt. Ten etap jest najbardziej czasochłonny – to właśnie tutaj przekuwamy proste figury geometryczne w złożone modele do gier 3D.

Gdy zakończymy już tworzenie samej bryły, przechodzimy do kolejnej niezwykle istotnej części – do modyfikatorów. Pierwsze wymienione to zestaw narzędzi, który pozwala nam na automatyczne dodawanie efektów do naszego modelu – wygładzanie, deformacja, dodawanie fizyki czy efektów cząsteczkowych – wszystko to znajdziecie w zakładce modifiers.

Ostatnim etapem będzie przygotowanie tekstur oraz ostatnie poprawki przed exportem modelu. Tekstura, oczywiście, składa się na dwuwymiarowy plik graficzny. W przypadku tworzenia tekstur zdecydowanie przyda się także znajomość podstaw digital artu.

Modelowanie w Blenderze jako pozycja w CV

Dzisiejszy game dev nie mógłby się obyć bez modelowania 3D. Mimo iż grafika dwuwymiarowa wciąż jest szalenie popularna (i swoją drogą także wykorzystywana do teksturowania modeli), gry 3D stanowią lwią część dochodów na rynku gier wideo. Umiejętność modelowania 3D w Blenderze lub innym tego typu programie, może stanowić bardzo przydatny atut w karierze zawodowej. W końcu nawet największe firmy otwarcie korzystają z dobrodziejstw Blendera – mamy tu na myśli takich branżowych gigantów jak EA Games, Ubisoft, czy Infinity Ward. Nie twierdzimy, żę znajomość Blendera zapewni wam z marszu posadę w megakorporacjach developerskich. Z całą pewnością możemy jednak stwierdzić, że umiejętność ta na pewno bardzo pomoże w drodze do “oficjalnego” zatrudnienia w game devie.


Autor: Maksymilian Gębala